JOM IKOT

Sunday, January 16, 2011

PAK CIK YANG SETIA DAN HAMPEH

aku rase tetibe entry aku kali ni ade sedikit berbaur sedih. aku tak tahu sebab apa. masa aku kat kampung harituh aku ada lah bertemu ngan sorang pakcik ni kat warung mak janda. die baru je duda sebab isteri dia meninggal. perbualan aku dirakam dalam kotak minda aku. dan sering bermain di fikiran.

aku : assalamualaikum pakcik. pakcik sehat?
pakcik : sihat alhamdulillah, jemputlah duduk.
aku : saya tiap-tiap hari nampak pakcik pergi kubur, bacakan tahlil dan siramkan kubur.
pakcik : pakcik bukan apa, pakcik cuma menjalankan permintaan daripada arwah.
aku : apa permintaan arwah sebelum die pergi?
pakcik : sebelum die pergi, dia ada ckp. kalau nak kahwin lain tunggulah rumput tuh
tumbuh dulu. jadi pakcik pun siram lah selalu agar rumput tuh tumbuh cepat.

aku pun tak berfikir panjang terus meminta izin untuk pulang kerumah. dalam hati aku berkata. "hampeh punye pakcik" huh!

6 ,382 comments:

Chuck Revenge said...

haha. pakcik Man ke nama dia? HAHAHAHA

SHUKRI SALIM said...

@chuck : jadah pakcik man. nasib gua tak letak burung puyuh dlm entry ni.

Chuck Revenge said...

baik lu letak video burung puyuh sekali. HAHAHA

Amiey White said...

cisss...kuang asam pakcik hahaah

SHUKRI SALIM said...

chuck: kalau gua letak video burung puyuh. tajuk entry da laen. kene letak "lawak burung puyuh dan man". haaa

SHUKRI SALIM said...

amiey: kesian pun ada. hahaha